Sposób na wykorzystanie zdrewniałych końcówek szparagów – nie zrób tego błędu i nie wyrzucaj, zrób z nich pyszną zupę!

Przygotowując jakieś pyszne szparagowe danie, na przykład SZPARAGI pod CEBULOWYM BESZAMELEM, najczęściej w przepisie zaleca się oberwać twarde, zdrewniałe końce szparagów. Mimo, że są one łykowate, zawierają w sobie mnóstwo smaku i aromatu. W mojej kuchni, nic nie może się zmarnować, więc z końcówek przygotowuję zupę krem. Wy także spróbujcie, taka zupa to świetny wstęp do prawdziwej szparagowej uczty. Szkoda wyrzucać taki smak.

DELIKATNA ZUPA KREM ze ZDREWNIAŁYCH KOŃCÓWEK SZPARAGÓW

Składniki na 2 porcje:
końcówki z pęczka szparagów
woda z gotowania szparagów na danie główne (wody nie wylewamy, tylko wyławiamy szparagi)
200g ziemniaków
1 duża cebula lub por (biała i zielona część)
łyżka masła
1 łyżka śmietany 12%
bulion/woda (opcjonalnie do rozrzedzenia zupy)
sól, pieprz do smaku
kromka pełnoziarnistego chleba (do podania)
1 łyżeczka oliwy
listki bazylii
główki szparagów do dekoracji

Końcówki szparagów gotować około 20 minut w osolonej wodzie, w której gotowały się wcześniej szparagi na danie główne. Następnie dodać obrane i pokrojone w kostkę ziemniaki, gotować kolejne 15 minut.

Cebulę lub pora posiekać dosyć drobno i zeszklić na maśle, dodać do gotującego się wywaru. Gotować jeszcze około 5 minut, po czym zdjąć z ognia. Zmiksować za pomocą ręcznego blendera na gładką masę (miksować dłużej niż zwykle, gdyż końcówki szparagów bywają wciąż dosyć twarde. Następnie zmiksowaną masę przetrzeć przez dosyć drobne, metalowe sitko do garnka. Przetarcie masy jest bardzo ważne, gdyż na sitku zostaną twarde, łykowate włókna (które wyrzucamy).

Jeśli masa jest zbyt gęsta można dolać wody lub bulionu warzywnego. Doprawić do smaku solą i pieprzem, dodać łyżkę śmietany i wymieszać, nie gotować ponownie.

Chleb pełnoziarnisty (u mnie kromeczka chlebka żytniego 7 zbóż z Biedry) pokroić w drobną kosteczkę i podsmażyć na łyżeczce oliwy na złoto (przygotować grzanki).

Zupę podawać gorącą, z dodatkiem pełnoziarnistych grzanek, listków ulubionych ziół (u mnie tajska bazylia) lub prażonych ziaren (np. słonecznik, dynia, sezam). Udekorować pozostawionymi główkami szparagów.

1 porcja to ok. 200 kcal, węglowodany: 26g, białko: 5g, tłuszcz: 9g
Informacja dla diabetyków: w jednej porcji j.w. znajduje się 2,6WW i 1WBT

SMACZNEGO!