Ciasto ze śliwkami to obowiązkowy jesienny wypiek w moim domu. Najbardziej lubimy maksymalnie proste ciasta, w których owoce grają pierwsze skrzypce. W sumie to nie wiem, czy nie powinnam tego przepisu nazwać śliwki z ciastem, zamiast ciasto ze śliwkami.

W naszym domu wszyscy uwielbiamy śliwki. Ja najbardziej lubię takie twarde i niedojrzałe na surowo, ale jeśli jestem w posiadaniu dużej ilości dojrzałych węgierek (takich małych i słodkich owoców), to powstają u mnie takie właśnie ciacha. Skorzystałam z tego, co akurat miałam w szafce i powstało bardzo fajne, zdrowe ciasto ze śliwkami.

Zamiast białego cukru użyłam cukru kokosowego, który jak na substancję słodzącą ma całkiem niezły indeks glikemiczny (IG=35). Spotkałam się też z obliczeniami australijskich naukowców, którzy twierdzą, że IG cukru kokosowego wynosi 54. Nie wiem komu wierzyć, dla porównania biały cukier ma IG = 68, więc w obu przypadkach wyżej. Jako największą zaletę przyjąć to, że cukier kokosowy nie jest oczyszczony, więc ma nieco większą zawartość składników mineralnych, ale trzeba pamiętać, że to też cukier. Jego bardzo oryginalny kokosowo-karmelowy posmak skłonił mnie do tego, żeby nie dodawać żadnych innych przypraw (normalnie pewnie dodałabym cynamon, bo bardzo lubię połączenie śliwki + cynamon). Tym razem smak ciasta zdominowały delikatny cukier kokosowy, no i obłędnie słodkie śliwki.

ciasto ze śliwkami

Składniki na 12 porcji:
120g mąki pszennej pełnoziarnistej
120g mąki owsianej – u mnie płatki owsiane górskie zmielone w młynku do kawy
80g cukru kokosowego
50ml oleju (ja użyłam rzepakowego, ale może być też olej kokosowy)
3 jajka
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1kg śliwek węgierek

Obie mąki wymieszać z proszkiem do pieczenia. Jajka ubić w misie miksera z cukrem kokosowym na spienioną masę, powoli dodawać olej i mączną mieszankę, aż do połączenia wszystkich składników. Wyłączyć mikser i do brązowej masy, dodać przekrojone na pół (wypestkowane) śliwki węgierki. Wymieszać i przełożyć do okrągłej formy wysmarowanej łyżeczką masła.

Piec 45 minut w piekarniku nagrzanym do 180 stopni Celsjusza. Wyciągnąć na kratkę i ostudzić.

ciasto ze śliwkami

1 porcja to ok. 195kcal, węglowodany: 27g, białko: 6g, tłuszcz: 7g
Informacja dla diabetyków: w porcji ciasta znajduje się 2,7WW i 0,9WBT

SMACZNEGO!