Jak wiecie mieszkamy w Warszawie, gdzie jak w każdym większym mieście, narzeka się na korki. Pytanie czy jesteśmy na nie skazani i jakie mamy możliwości unikania bądź ograniczania tego problemu. Dziś opiszę Wam moją przygodę z CarSharing – samoobsługową wypożyczalnią samochodów.

Rozbudowana sieć komunikacji miejskiej, buspasy, parkingi Parkuj i Jedź oraz system miejskiego roweru VeturiIo i wciąż rozbudowywana sieć ścieżek rowerowych to tylko niektóre z możliwości sprawnego poruszania się po Warszawie. Urzędnicy wciąż próbują znaleźć sposób jak ułatwić poruszanie się po mieście oraz ograniczyć ilość samochodów na ulicach. Latem doskonale taką rolę spełnia Warszawski Rower Miejski w którym, dzięki dedykowanej aplikacji wypożyczenie roweru jest bardzo proste i szybkie (więcej o Veturilo znajdziecie tu). Niewiele osób jednak wie, że w podobny sposób można w Warszawie wypożyczyć samochód. Wśród kilku firm oferujących usługi krótkoterminowego wypożyczania samochodu moją uwagę zwróciła firma Panek Carsharing.

Testowanie Panek Carsharing

Panek wyróżnia się na rynku przede wszystkim flotą samochodów. Jest to ponad 300 nowych, hybrydowych Toyot Yaris w wersji pięciodrzwiowej z automatyczną skrzynią biegów dostępnych w całej Warszawie. Dokładne ich położenie pokazuje aplikacja na szczegółowej mapce:

 

mapka z samochodami panek

Samochód rezerwuje się i otwiera przy pomocy intuicyjnej apki. Wewnątrz samochodu jest pilot, karta paliwowa oraz szczegółowa instrukcja obsługi. Jedną z podstawowych zalet wypożyczania tych samochodów, jest możliwość parkowania samochodu w strefie płatnego parkowania bez konieczności uiszczania opłaty w parkometrze (płatność rozlicza operator systemu). Po dojechaniu do celu (w strefie realizacji usługi obejmującej prawie całe miasto), parkujesz, wysiadasz, zamykasz samochód aplikacją i koniec. Idziesz gdzie masz iść.

hybryda panek carsharing

Jazda hybrydą – moja opinia

Wrócę jeszcze na chwilę do samych samochodów. Panek Carsharing oferuje flotę hybrydowych Toyot Yaris. Po uruchomieniu samochodu sami musimy przełączyć samochód na wersję Eco lub EV, by korzystać z napędu elektrycznego. Warto! W wersji EV Mode samochód korzysta z napędu elektrycznego, dla którego energia pozyskiwana jest nie tylko z pracy silnika spalinowego, ale również odzyskiwana podczas hamowania. Monitor energii dostępny na konsoli centralnej i w bardzo przystępny sposób informuje nas o wszystkim. Jazda w wersji ECO lub EV ma znaczenie nie tylko jeśli chodzi o spalanie, bo tym nie do końca musimy się przejmować, mamy przecież pod ręką kartę paliwową (a za zatankowanie samochodu otrzymujemy od operatora bonus w postaci 10 zł na przejazdy). Największą zaletą jest zmniejszona emisja zanieczyszczeń, co w ostatnich latach również w Warszawie zaczyna być problemem. Wykorzystanie w systemie samochodów hybrydowych w istotny sposób może przyczynić się do poprawy jakości powietrza w mieście.

Ktoś zapyta – a ile to kosztuje?

Wszystko brzmi bardzo fajnie, ale ile to kosztuje. Tu kolejne pozytywne zaskoczenie. Rejestrując się w systemie płacimy jedynie 2 zł w celu weryfikacji konta (aplikacja jest połączona z kartą płatniczą). Nie ma konieczności wpłacania żadnych depozytów, ani minimalnego doładowania konta określoną kwotą. Operator weryfikuje nasze Prawo Jazdy i aktywuje konto. Od tej pory możemy korzystać z samochodów. Wypożyczając samochód płacimy za przejechany dystans – 50 groszy na kilometr oraz za czas użytkowania – 50 groszy na minutę. Użytkując samochód dłuższy czas zapłacimy maksymalnie 120zł na 24h. Szczegóły znajdziecie w cenniku Panek Carsharing. Oczywiście wypożyczenie samochodu wychodzi drożej od jechania autobusem czy tramwajem, ale nie będę porównywał kosztów do komunikacji miejskiej, bo przemieszczanie się samochodem jest po prostu wygodniejsze. Jeśli chodzi o porównanie z kosztami taksówki, to z moich doświadczeń i tras które robię, Panek Carsharing jest o jakieś 40% tańszy.

Czy warto się zarejestrować?

Z usługi możemy korzystać zarówno dzięki aplikacji, jak i za pośrednictwem konta na stronie on-line. Rejestracja jest bardzo prosta, do formularza na stronie internetowej musimy załączyć skan Prawa Jazdy oraz wnieść wspomnianą opłatę rejestracyjną i weryfikacyjną, łącznie 2zł (ze swojego osobistego konta) i poczekać na aktywację konta. Ja miałem aktywację załatwioną następnego dnia po wypełnieniu formularza. Ponieważ system nie wymaga wnoszenia żadnych depozytów ani kaucji, pracując w centrum miasta, warto mieć w zanadrzu taką alternatywę zamiast własnego samochodu. Więcej informacji znajdziecie tu.

A i byłbym zapomniał! Pobiłem Rekord Guinessa!

Z okazji uruchomienia usługi w Warszawie Panek Carsharing zorganizował w lipcu Próbę Bicia Światowego Rekordu Guinnessa w przejeździe największej ilości samochodów hybrydowych. Na Tor Wyścigów Konnych na Służewcu zjechała się cała flota Yarisów i w weekend podjęliśmy wyzwanie. Kawalkada samochodów wyglądała imponująco i… udało się! Zdjęcia z wydarzenia znajdziecie na Facebooku Panek Carsharing tu.

 

Chętnie poznam Wasze opinie zarówno o moim wpisie, jak i o Waszych doświadczeniach z wypożyczaniem samochodów. Zapraszam do dyskusji. Do zobaczenia w komentarzach!

Tomek