Dzięki uprzejmości firmy SemCo przed świętami poznałam bardzo fajną linię zdrowych olejów tłoczonych na zimno. Między innymi, olej Ostropestowy, który zachwycił mnie swoją delikatnością. Olej ciekawy, także ze względu na bogate właściwości rośliny, z której został wytłoczony. Olej ten zainspirował mnie do kulinarnego szaleństwa i powstała karnawałowa przekąska w wersji wspierającej wątrobę.
oleje
Kto powiedział, że humus można robić tylko z oliwą? Równie dobrze sprawdzi się dobrej jakości olej tłoczony na zimno. Wypróbowaliśmy olej ostropestowy – jest świetny, a w dodatku ostropest plamisty to roślina znana z wielu prozdrowotnych właściwości, między innymi chroni przed metabolitami szkodliwych dla nas substancji, w tym alkoholu. Nie zachęcam do spożywania alkoholu – co to to nie, jednak wiem jakie jest życie. Uważam zresztą, że wszystko jest dla ludzi, jednak w odpowiednich ilościach. Jeśli przesadzicie, to i sałatka z samego ostropestu nie pomoże 😉 Zatem przede wszystkim sugeruję umiar – to jest najlepsza recepta na dobre poimprezowe samopoczucie.
Warzywa korzeniowe pokrojone w słupki powbijane w pastę z cieciorki z dodatkiem oleju ostropestowego? Ja bym się skusiła na taką zakąskę do kieliszka z wyskokowym trunkiem. Bez kieliszka też się skuszę!
Składniki na 4 porcje:
puszka cieciorki (400g)
ok. 2/3 wody z puszki cieciorki (aquafaby)
2 łyżki uprażonego na suchej patelni i zmielonego w młynku do kawy ziarna sezamu (domowe tahini)
0,5-1 łyżeczka mielonego kuminu (kminu rzymskiego)
łyżka świeżo wyciśniętego soku z cytryny
ząbek czosnku
2 łyżki Oleju Ostropestowego (SemCo)
sól i pieprz do smaku
 
Do podania:
łyżka Oleju Ostropestowego
2 łyżki czarnego sezamu
2 marchewki pokrojone w słupki
2 pietruszki pokrojone w słupki
Cieciorkę odcedzić nie wylewając wody i przełożyć do misy/kielicha blendera. Dodać 1/2 do 2/3 wody z puszki  oraz pozostałe składniki: 2 łyżki prażonego i zmielonego sezamu, łyżeczkę (lub trochę mniej) mielonego kuminu, ząbek czosnku przeciśnięty przez praskę, sok z cytryny, Olej Ostropestowy i przyprawy (sól i pieprz).
Składniki wymieszać na najwyższych obrotach blendera na gładką kremową masę bez grudek. Jeśli jest za gęsta, dodać trochę wody lub aquafaby. Jeśli w smaku jest odpowiednia (należy skosztować, często na tym etapie należy trochę soli czy soku z cytryny). Przełożyć do 4 płytkich miseczek, skropić olejem ostropestowym, posypać czarnym sezamem i w masę powbijać pokrojone w słupki warzywa – jak igły jeża. Jednego jeża traktuję jako porcję – jeśli jest zbyt duża, można zrobić mniejsze lub zjeść pół 🙂
karnawałowa przekąska
1 porcja to ok. 270 kcal, węglowodany: 16g, białko: 4g; tłuszcz: 20g
Informacja dla diabetyków: w porcji znajduje się 1,4WW i 2WBT
SMACZNEGO!