Przepis na jajko w koszulce z półpłynnym żółtkiem w środku, ułożone na delikatnych, gotowanych zielonych szparagach z lekkim sosem jogurtowym a la holenderskim. Obłędny przepis odpowiedni zarówno dla osób z cukrzycą, jak również dla pozostałych domowników.

Właśnie rozpoczyna się sezon na szparagi. Nie przegapcie go, bo trwa krótko! Na moim blogu znajdziecie sporo przepisów na szparagi, bo są jednymi z moich ulubionych warzyw i zawierają w sobie wiele dobrego. Dziś prezentuję je w wersji gotowanej, a w roli dodatków występują jajko w koszulce i lekki, jogurtowy sos a la holenderski. Do tradycyjnego sosu holenderskiego wchodzi pół kostki masła i kilka żółtek, u mnie pół jogurtu naturalnego i jedno żółtko. Różnica w ilości kalorii jest kolosalna, a sos na prawdę broni się smakiem. Proponuję zacząć od zrobienia sosu właśnie.

Składniki i przepis na 2 porcje:

Jogurtowy sos holenderski
100g jogurtu naturalnego 3%
1 Żółtko
1/2 łyżeczki musztardy dijońskiej
1 łyżka posiekanego szczypiorku
sól i świeżo mielony czarny pieprz do smaku

W żaroodpornej misce utrzeć jogurt z żółtkiem i musztardą. Miskę ustawić na rondelku z lekko wrzącą wodą i gotować na parze jakieś 10 minut, cały czas mieszając, aż sos stanie się gęsty. Początkowo sos będzie rzadki, a dopiero po chwili zacznie gęstnieć. Dobrze jest użyć trzepaczki, bo ręka się mniej zmęczy. Dodać szczypiorek, doprawić solą i pieprzem. Zdjąć z ognia i trzymać w cieple na rondlu z gorącą wodą, aż do czasu podania.

Gotowane szparagi
Pęczek szparagów
woda
sól do smaku

Szparagi umyć pod bieżącą wodą, osuszyć i oberwać zdrewniałe końce, lecz ich nie wyrzucać – wkrótce pokażę Wam jak zrobić z nich fantastyczną zupę. Wodę zagotować w garnku, jak zacznie bulgotać, dodać sól. Szparagi gotować około 4-5 minut al dente jeśli są młode i cienkie, a jeśli kupicie grubsze i starsze to kilka minut dłużej. Sprawdźcie widelcem, muszą być ugotowane, ale nie rozgotowane. Szparagi wyłowić delikatnie, nie wylewać wody z gotowania, zawiera dużo smaku i aromatu, też się przyda do zupy.

Jajko w koszulce
2 jajka
woda
łyżka octu spirytusowego 10%

Zagotować wodę w dość wysokim garnku. Dodać ocet. Warto spróbować czy wyczuwalny jest kwaśny posmak wody, jeśli nie, dolać jeszcze trochę octu. Woda nie może być też zbyt kwaśna, jeśli próbując wody wykrzywia Wam usta od kwasu, to znak że wlaliście za dużo octu.

Zagotowaną wodę mieszać energicznie w jedną stronę, żeby na środku garnka pojawił się wir. W środek takiego wiru wbić jajko i utrzymywać wir mieszając delikatnie na brzegach garnka, uważając żeby nie przeciąć tworzącej się koszulki z białka jaja. Gotować 3-4 minuty (wtedy żółtko pozostaje jeszcze półpłynne), wyjąć jajko w koszulce łyżką cedzakową. Podawać natychmiast po wyłożeniu.

Na talerze nałożyć lekki sos, na niego ugotowane szparagi i na wierzch jajko w koszulce. Posypać świeżym szczypiorkiem i od razu podawać.

jajko w koszulce, szparagi i sos - talerz diabetyka

1 porcja to ok. 190kcal, węglowodany: 6g, białko: 16g, tłuszcz: 11g

Informacje dla diabetyków: w porcji znajduje się 2,4WW i 1,9WBT

SMACZNEGO!