Co powinny jeść nasze dzieci? To pytanie zadaje sobie niejeden rodzic, w tym również ja. Odpowiedzi szukam na konferencjach żywieniowych, w internecie i w księgarni. Dziś powiem Wam co sądzę o nowej Piramidzie Żywienia dzieci i młodzieży oraz o książce „Żywienie młodego sportowca”.

Pod koniec stycznia 2019 roku wzięłam udział w IV Narodowym Kongresie Żywieniowym, na którym przedstawiono zmodyfikowaną piramidę zdrowego żywienia dzieci i młodzieży, która jest najpopularniejszym drogowskazem dotyczącym diety dzieci i młodzieży. Najnowsza jej wersja opracowana przez specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia pod kierunkiem prof. M. Jarosza nosi nową nazwę „Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży” w wieku od 4 do 18 lat. Piramida to graficzna, uproszczona forma zaleceń żywieniowych, która w obrazowy sposób pokazuje, które z aspektów żywienia i stylu życia są najważniejsze dla naszych dzieci.Zgodnie z piramidą, podstawą zdrowego odżywiania są warzywa i owoce, których w diecie najmłodszych nie powinno być mniej niż 400 g na dobę. Tymczasem z badań wynika, że 13-latkowie zjadają średnio mniej niż 300 g warzyw i owoców dziennie (70% rekomendowanego minimum). W piramidzie położono nacisk na aktywność fizyczną dzieci (minimum godzinę dziennie), uprawiania sportu, a także odpoczynku.

sen a otyłość

Dzieci w wieku 6-12 lat powinny spać minimum 10 godzin i mieć powtarzalny rytm dnia (wstawać i kłaść się o tej samej porze). Nieodpowiednia długość snu (zarówno zbyt krótko, jak i zbyt długo) koreluje z występowaniem nieprawidłowej masy ciała, w tym otyłości u dzieci. W piramidzie znalazły się także ograniczenia dotyczące oglądania telewizji i spędzania czasu przed komputerem (do 2h dziennie). Zainteresowanych odsyłam na stronę Instytutu Żywności i Żywienia, gdzie w szczegółowy sposób autorzy piramidy ją przedstawiają i tłumaczą. Jest to jedno z lepszych źródeł wiedzy dotyczących żywienia.

żywienie młodego sportowca

Długo szukałam pozycji książkowej dotyczącej żywienia dzieci, takiej którą mogłabym z czystym sumieniem polecić każdemu rodzicowi. Na rynku jest sporo tytułów, ale żaden do końca mnie nie satysfakcjonował. W końcu znalazłam! „Żywienie młodego sportowca” Justyny i Krzysztofa Mizery to pozycja, która w bardzo przystępny sposób opisuje zarówno procesy metaboliczne zachodzące w organizmie aktywnego młodego człowieka, jak również daje wiele praktycznych rad i odpowiedzi na najczęstsze pytania, zadawane przez opiekunów.

Książka „Żywienie młodego sportowca” jak sama nazwa wskazuje, jest kierowana do rodziców/opiekunów dzieci, które regularnie trenują. Jednak jeśli się lepiej zastanowić, to w dzisiejszych czasach większość dzieci trenuje na zajęciach dodatkowych z tańca, pływania czy judo. Kto ma dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, ten wie, że te małe istotki rzadko kiedy się zatrzymują. Biegają, skakają, hałasują, bałaganią i dużo jedzą. Dużo albo i nie ktoś powie, bo wiele jest też niejadków, zupełnie niezainteresowanych tak prozaicznym zajęciem jak jedzenie. Tak czy owak, w dzieciństwie największy wpływ na to jak odżywiają się dzieci, mają rodzice i to my powinniśmy wiedzieć czym karmić swoje dzieci, by zapewnić im najlepszy rozwój.

żywienie młodego sportowca

Teoria teorią, a w tej książce oprócz merytoryki, znaleźć można konkretne jadłospisy i przepisy na dania, wycelowane wprost w podniebienia osób młodych. To bardzo istotne, żeby oprócz tego że potrawy były zdrowe, były też smaczne i akceptowane przez dzieci. W moim odczuciu załączone przepisy są różnorodne i bardzo atrakcyjne.

Polecam wszystkim rodzicom, nie tylko tym, których dzieci coś trenują. Książka w klarowny sposób przedstawia żywienie i jego rolę w rozwoju, odbudowie i wzroście dzieci, a dodatkowo daje odpowiedzi na wiele pytań, które być może sobie zadajecie. Jeśli poszukujecie wartościowej książki na temat żywienia dzieci, poruszającej kompleksowo i szczegółowo zdrowe żywienie dzieci, to nie ma co dłużej zwlekać. Lepszej pozycji długo jeszcze nie będzie na rynku.

Dzięki uprzejmości Wydawnictwa Galaktyka, mam dla Was jedną książkę i możecie ją wygrać w konkursie na Facebooku. Ciekawi mnie, co zdrowego lubią jeść Wasze dzieci. Czekam na Wasze przepisy na zdrowe i jednocześnie smaczne dania dla dzieci na moim profilu FB do piątku (22.03). Z komentarzy wybiorę jeden, najbardziej interesujący, a jego autorka lub autor otrzyma książkę „Żywienie młodego sportowca. Co jeść, by zostać mistrzem” Justyny i Krzysztofa Mizera. Kliknij w zdjęcie poniżej i przenieś się do konkursu na FB:

REGULAMIN KONKURSU „MÓJ PRZEPIS NA ZDROWE DANIE, KTÓRE SMAKUJE DZIECIAKOM” NA PROFILU FB „DIETOLOG”
  1. Organizatorem konkursu jest Angelina Ziembińska, autorka bloga Dietolog oraz profilu FB Dietolog.
  2. Fundatorem nagrody jest Wydawnictwo Galaktyka.
  3. W konkursie może wziąć udział każdy, kto jest fanem profilu Dietolog na Facebooku i poprawnie wykona zadanie konkursowe.
  4. Zadanie konkursowe polega na umieszczeniu pod postem konkursowym na FB komentarza z własnym przepisem na zdrowe danie, które smakuje dzieciom.
  5. Konkurs trwa od 18 do 22 marca 2019.
  6. Konkurs nie jest grą losową. Wygra najbardziej kreatywny komentarz wybrany subiektywnie przez organizatorkę.
  7. Nagroda to książka „Żywienie młodego sportowca. Co jeść, by zostać mistrzem” Justyny i Krzysztofa Mizera wyd. Galaktyka.
  8. Wyniki zabawy zostaną ogłoszone do niedzieli, 24 marca 2019 roku. Wpis zostanie zaktualizowany o wyniki zabawy, a wybrana osoba oznaczona w poście na FB. Decyzja wyboru wygranych jest nieodwołalna.
  9. Zwycięzca w ciągu 7 dni od ogłoszenia wyników prześle do organizatora swój adres korespondencyjny za pomocą wiadomości prywatnej na Facebooku. Po tym terminie nagroda przepada.
  10. Nagroda zostanie wysłana w ciągu 10 dni od przesłania adresu korespondencyjnego.
  11. Wysyłka jest możliwa jedynie na terenie kraju (Polska), nie ma możliwości wysłania nagród za granicę.
  12. Dane osobowe (imię, nazwisko, adres) przetwarzane będą w celu komunikacji z Uczestnikami oraz w celu przekazania Nagrody Zwycięzcy Konkursu i ogłoszenia wyników Konkursu.
  13. W sprawach nie dających się przewidzieć i nieuregulowanych niniejszym Regulaminem decyduje Organizator.