Zdążyliście już wypróbować przepis na risotto z kurkami? Bo mam dla Was kolejny bestsellerowy przepis, w którym zamiast ryżu używam kaszy pęczak. Zatem zamiast tradycyjnego risotto, proponuję Wam ekskluzywne kaszotto.  Tym bardziej wyborne, że z borowikami szlachetnymi zebranymi własnoręcznie podczas popołudniowego spaceru.

Zwykła, pospolita, gruboziarnista kasza pęczak. Pomyślicie, nic specjalnego. Jednak po wypróbowaniu mojego przepisu, odkryjecie pęczak na nowo. Danie jest bardzo smaczne i sycące. W dodatku, z racji tego, że pęczak trudno rozgotować na papkę, nie trzeba mieć specjalnych umiejętności kulinarnych – wyjdzie każdemu. Dzięki tej małej zmianie, ryżu na kaszę, obniża się indeks glikemiczny potrawy, więc pęczotto polecam w szczególności diabetykom.

Składniki na porcji:

500g borowików szlachetnych (prawdziwków)
1,2-1,5l aromatycznego bulionu (w wersji wege warzywny, ale świetnie sprawdzi się też drobiowy)
2 łyżki masła
2 łyżki tartego parmezanu
pęczek młodej cebulki
400g surowej kaszy pęczak
125 ml białego wytrawnego wina
sól i pieprz
kilka gałązek tymianku
łyżka oliwy

Prawdziwki oczyścić i pokroić w kostkę, jednego grzybka pokroić w plasterki o grubości 2-3mm i zostawić do dekoracji potrawy (na 6 porcji – 6 plasterków, no chyba, że macie fantazję na więcej, to więcej). W garnku zagotować wywar i trzymać go na palniku, żeby był gorący.

Łyżkę oliwy rozpuścić w garnku z grubym dnem i zeszklić na niej drobno pokrojoną cebulkę (razem z zielonym szczypiorem).

Dodać suchą kaszę pęczak i wymieszać, przesmażyć przez około minutę na dużym ogniu, po czym wlać wino. Po chwili kasza wchłonie całe wino, a alkohol zupełnie odparuje. Wtedy dolać trochę gorącego bulionu, wymieszać i znów poczekać, aż płyn zostanie wchłonięty przez kaszę. Przy kolejnej dolewce dodać do kaszy pokrojone (niezbyt drobno) grzyby. U mnie są to borowiki szlachetne, ale mogą to być też inne świeże grzyby – podgrzybki czy kurki.

Czynność dolewania bulionu powtarzać jeszcze kilka razy, aż do momentu, gdy konsystencja kaszy będzie odpowiednia, czyli pęczak nie będzie zbyt twardy. Po mniej więcej 20 minutach gotowania na niewielkim ogniu, dodać łyżkę posiekanych listków tymianku, starty na drobnych oczkach tarki parmezan i wymieszać. Na końcu dodać łyżkę masła. Jeśli trzeba, doprawić do smaku solą i pieprzem (wedle uznania), dokładnie wymieszać, zdjąć z ognia, przykryć i odstawić na 2-3 minuty przed podaniem.

W czasie, kiedy kaszotto odpoczywa, rozgrzać łyżkę masła na patelni i na dużym ogniu przesmażyć plasterki grzybów grzybów do dekoracji potrawy. Grzyby ściągnąć z ognia, kiedy przybrązowieją i delikatnie posolić.

Kaszotto można podawać jako samodzielne danie główne, albo jako dodatek do dania głównego. Pięknie wygląda udekorowane przesmażonymi na maśle plasterkami borowików i listkami świeżego tymianku.

 

1 porcja to ok. 370 kcal, węglowodany: 54g, białko: 13g, tłuszcz: 11g
Informacja dla diabetyków: w porcji znajduje się 5,4WW i 1,5WBT

Do pęczotto, które samo w sobie może stanowić doskonałe danie główne, proponuję surówkę z marchewki, selera i jabłka. Bardzo prostą, jedynie z dodatkiem łyżki jogurtu. Seler ze swoim korzennym smakiem świetnie pasuje do prostej kaszy jęczmiennej. Jeśli macie cukrzycę i dodatkowo skusicie się surówkę, pamiętajcie, żeby to zaplanować i doliczyć odpowiednią ilość węglowodanów do posiłku.

SMACZNEGO!