Przepis na niskowęglowodanowy chleb bez mąki. Wypiek z samych ziaren i orzechów. Ciężki, sycący, z dużą ilością błonnika.

Chleb w diecie osób z cukrzycą to gorący temat. Zaleca się, by był ciężki, pełnoziarnisty, z dużą ilością cennego błonnika i długo się trawił. Dlatego nie wskazane są świeżutkie bułeczki i lekkie pszenne chlebki z białej mąki, na korzyść ciężkich żytnich chlebów na zakwasie z dodatkiem ziaren. Ja poszłam o krok dalej i przygotowałam wypiek z samych ziaren i orzechów. Masę połączyłam jajkami i wyszedł mi obłędny chleb bez mąki. No chyba, że za mąkę uznacie tarte migdały i orzechy, ale wciąż w moim odczuciu pozostają one orzechami.

Mój chleb bez mąki ma niski indeks glikemiczny i dostarcza dużej ilości błonnika, a także nienasyconych kwasów tłuszczowych. Jest kaloryczny, więc warto przekalkulować jego ilość w posiłku. Jest też bardzo sycący. W moim odczuciu, to idealny wypiek dla osób z cukrzycą, które nie mają dodatkowych schorzeń dotyczących przewodu pokarmowego.

Zaznaczę jeszcze, że ten chleb jest ciężkostrawny, więc nie polecam go osobom z chorobami układu pokarmowego (np. choroba wrzodowa, przewlekłe zapalenie żołądka), przy stanach zapalnych błony śluzowej jelit i żołądka, czy po przebytych operacjach.

chleb bez mąki

Składniki na 24 kromki:

po 100 g:
– mielonych migdałów
– tartych orzechów włoskich
– pestek słonecznika
– siemienia lnianego
50 g ziaren sezamu (opcjonalnie)
60 ml oleju rzepakowego
4 jajka
1 łyżeczka erytrolu
szczypta soli

Do dużej miski wsypać migdały i orzechy włoskie. Można je zetrzeć/zmielić samemu w domu (ja używam do tego młynka) lub kupić już zmielone w sklepie. Dodać łuskane pestki słonecznika, siemię lniane i ulubione nasiona (u mnie sezam, ale może być np. dynia czy pokrojone grubo kawałki orzechów). Do suchcych składników dodać szczyptę soli (tak ok. 1/3 łyżeczki) i łyżeczkę erytrolu.

Jajka ubić trzepaczką i ciągle ubijając dodawać do nich cienkim strumieniem olej rzepakowy lub oliwę o lekkim, niedominującym smaku.

Połączyć suche składniki z mokrymi i wymieszać dokładnie. Masę przełożyć do małej podłużnej keksówki (moja ma długość 24 cm). Piec około godzinę w temperaturze 180 stopni Celsjusza (ja piekłam z termoobiegiem).

1 kromka to ok. 125 kcal, węglowodany: 2g, białko: 4g, tłuszcz: 12g

Informacje dla diabetyków: w porcji znajduje się 0,2 WW i 1,2 WBT

Chleb doskonale smakuje z hummusem. Polecam Wam mój przepis na hummus, który znajdziecie zarówno na moim kanale YT, jak i na blogu (przepis na hummus). Od lat taki robię i jest prze-py-szny!

SMACZNEGO!