Dzisiaj przepis na koktajl. Za oknem szaro i buro, wiele osób kicha, prycha i pociąga nosem. Warto więc zadbać o odporność i wzbogacić swoją dietę w witaminę C. Ale nie proponuję Wam takiej z apteki, tylko naturalnie występującą w warzywach i owocach.

Przypominamy sobie o niej, kiedy bierze nas przeziębienie, zamiast dbać o jej odpowiedni poziom przez cały czas. Wiem, że suplementy są w Polsce bardzo modne i stanowią panaceum na całe zło, kiedy łamią się paznokcie czy wypadają włosy. Kiedy łapie nas katar bierzemy końskie dawki witaminy C w tabletkach. Jednorazowo nie powinna nam zaszkodzić (bo służy to uzupełnieniu jej niedoborów), ale myślę, że warto zadać sobie trochę trudu i witaminy pozyskiwać z natury, zamiast faszerować się chemią.

Naturalnym źródłem witaminy C są warzywa i owoce. Zaskoczę Was może tym, że królową witaminy C jest nasza rodzima i zwyczajna natka pietruszki. W 100g jej zielonych listków znajduje się aż 178mg witaminy C. Kolejne miejsca na podium zajmuje czarna porzeczka (182mg w 100g) i czerwona papryka (144mg w 100g). Zupełnie zwyczajne i lokalne produkty, posiadają więcej witaminy C, niż słynące z tego cytrusy – np. 100g pomarańczy zawiera jedynie 44mg witaminy C. Cytrusy zawdzięczają tą dobrą sławę pierwszemu badaniu klinicznemu z końca osiemnastego wieku, w którym James Lind, lekarz pokładowy na statku, podawał części marynarzy cytrusy, a części nie. Ci, którzy nie otrzymywali owoców, ciężko chorowali na szkorbut, a Ci którzy wcinali pomarańcze i cytryny, cieszyli się dobrym zdrowiem. Z czasem okazało się, że szkorbut jest powodowany przez niedobór witaminy C.

Dziś zapraszam Was na koktajl, bogaty w tą cenną witaminę. Przy okazji można potraktować go jako niewielki posiłek, który świetnie się sprawdzi w roli pysznego drugiego śniadania.

koktajl słonecznik pietruszka pomarańcza

Składniki na 2 porcje:

400g jogurtu naturalnego (zwykłego, u mnie 3%)
spora pomarańcza (ok. 200g miąższu)
100g natki pietruszki
40g ziaren słonecznika

Jogurt przelewamy do kielicha blendera, dodajemy podzieloną na cząstki i pokrojoną w kostkę pomarańczę. Natkę pietruszki drobno siekamy i także dodajemy do pojemnika blendera. Mieszankę dokładnie miksujemy. Przelewamy do dwóch szklanej i posypujemy po wierzchu ziarenkami słonecznika.

koktajl witamina C

1 porcja to ok. 300kcal, węglowodany: 22g, białko: 14g, tłuszcz: 18g
Informacja dla diabetyków: w szklance takiego koktajlu znajduje się 2,2WW i 2,1WBT

SMACZNEGO!