Dziś zabieram Was do lasu. Jednak nie tak zwyczajnie jak zawsze, a zupełnie inaczej. Przybliżę Wam coś, co odkryłam w miniony weekend, a mianowicie kąpiele leśne.

Lubię spacery po lesie, zbieranie jagód, grzybów, liści i szyszek. Uwielbiam rodzinne wycieczki do kampinosu (mieszkamy w Warszawie, ale blisko lasu), chętnie penetrujemy pobliskie i nieco dalsze lasy. Kiedy gdzieś za krzaczorami zobaczymy łosia czy sarnę, wszyscy pieją z zachwytu. Wycieczka do lasu z dziećmi wiąże się z uważnością na nich, bieganiem, śpiewaniem i wymyślaniem im aktywności. Szczególnie w pandemii las stał się nam bardzo bliski. Dlatego ucieszyłam się, gdy otrzymałam zaproszenie na kąpiele leśne. Co więcej, pojechałam tam sama. Bardzo cenię sobie chwile tylko dla siebie, bo nie mam ich zbyt wiele. Wiecie, trójka dość małych dzieci, potrzeby własne są spychane na dalszy plan.

Czym są kąpiele leśne?

Kąpiele Leśne to zanurzanie się w atmosferze lasu. To przebywanie w lesie w pełni uważności i czerpanie z darów, jakie daje nam las, wszystkimi zmysłami. To wyciszenie, zauważenie, co dzieje się wokół nas. Nie jest to zwykły spacer, kiedy myśli zaprzątają nam jakieś troski i bieżące sprawy, a łączenie się z naturą poprzez zewnętrzne zmysły: wzroku, słuchu, czucia, węchu i smaku oraz wewnętrzne zmysły czucia.

kąpiele leśne medytacja drzewa

Historia kąpieli leśnych sięga początków lat 80-tych, kiedy to amerykański biolog E.O. Wilson zaczął popularyzować teorię biofilii, czyli odczuwania przez ludzi potrzeby kontaktu z naturą. Kąpiele leśne są bardzo popularne w Japonii. W 2004 roku powstał tam nawet narodowy program Kąpieli Leśnych nazywany SHINRIN-YOKU (prawie dosłownie “zanurzenie w lesie”). Pierwszym lasem do badań nad wpływem kąpieli leśnych na zdrowie człowieka jest las Akasawa (ten sam, przy którym przebiega słynny Szlak Samurajów). Badania naukowe potwierdzają, że kąpiele leśne:

  •  Obniżają stres i wywołują stan naturalnego odprężenia
  •  Osłabiają lęki, złość, depresję, wpływają na sen i dobre samopoczucie
  •  Dodają energii od życia i stymulują układ odpornościowy
  •  Poprawiają działanie układu oddechowego, sercowo-naczyniowego, trawiennego
  •  Wspierają w leczeniu chorób psychosomatycznych, w tym chorób nowotworowych

Dwugodzinna kąpiel leśna pomaga odpocząć od technologii, zwolnić tępo, odprężyć się, odzyskać spokój i wewnętrzną siłę.

Kąpiele leśne z przewodnikiem – jak to wygląda w praktyce?

Uważnego przebywania w lesie (jak zresztą wszędzie indziej) można się nauczyć. Wymaga to jedynie odrobiny wiedzy, świadomości i systematycznej praktyki. Na początek warto wybrać się do lasu z przewodnikiem, może być w grupie czy w parze. Ja wzięłam udział w warsztatach grupowych w pierwszym polskim Ośrodku Terapii Leśnych. Założycielką tego miejsca jest psycholożka i coach Jolanta Sokołowska, certyfikowana przewodniczka Shinrin Yoku, pasjonatka medytacji, mindfulnesu, rozwoju i pracy z samym sobą. W swojej pracy, Jola łączy pracę systemową i uważność, koncentrując się na emocjach i szukaniu rozwiązań.

Jola Sokołowska kąpiele leśne

Certyfikowany przewodnik ma wiedzę i odpowiednie narzędzia, które pozwalają odczuwać lepiej przestrzeń tu i teraz. Podczas kąpieli leśnej, nawet jeśli odbywa się w grupie, każdy idzie sam i sam odczuwa las. Proste ćwiczenia oddechowe, zatrzymania, zaciekawienie wyglądem lasu i spokojna prowadzona medytacja, pozwalają na uspokojenie oddechu, umysłu i odstresowanie. Dwugodzinny spacer pośród drzew i krzewów, zapachu żywicy, leśnych olejków eterycznych czy porannej rosy, a nawet wiosennego deszczu zbawiennie wpływają zarówno na organizm, jak i na nastrój i uczucie odprężenia.

Proste ćwiczenie oddechowe – spróbuj

Podczas warsztatów nauczyłam się bardzo prostej techniki oddychania, która bardzo mi się spodobała i będę ją praktykować podczas każdego pobytu w lesie. Co więcej, będę zachęcać dzieci do takie zabawy. Spróbujcie i Wy, a zupełnie inaczej poczujecie otaczającą Was przestrzeń.

Idąc leśną ścieżką spokojnie oddychaj i we własnym tempie wykonaj:

  • wdech nosem, wydech nosem x 3
  • ponownie wdech nosem, ale wydech ustami x 3
  • teraz zmiana – wdech ustami, wydech nosem x 3
  • wdech ustami, wydech ustami x 3

Pozwól sobie poczuć zapach i smak lasu. Sprawdź jak oddech zwalnia, a spokojna atmosfera lasu przenika Cię na wskroś. Bardzo proste ćwiczenie i zaskakująco skuteczne.

Weź udział w warsztatach w Ośrodku Terapii Leśnych

Ośrodek Terapii Leśnych to pierwsze takie miejsce w Polsce. Znajduje się między Warszawą a Łodzią, nieopodal Łowicza w miejscowości Michałówek 1a, Nieborów. Bardzo łatwo tam dojechać samochodem, zjazd z autostrady na Skierniewice. Ośrodek leży na kilku hektarach lasu, który można eksplorować, uczestnicząc w warsztatach indywidualnych, grupowych, dla par czy rodzinnych.

kąpiele leśne grupa

Ja mogę Wam polecić kąpiele leśne, w których sama wzięłam udział. Szczegóły znajdziecie na stronie Ośrodka Terapii Leśnej. A dodatkowo na hasło “dietolog” do końca czerwca 2021 otrzymacie zniżkę na udział w warsztatach w wysokości -15%. Myślę, że to świetny pomysł na wypad z paczką znajomych albo na integrację zespołu.

wspólny posiłek

Po kąpieli leśnej i przyjenej sesji medytacyjnej, możecie liczyć na leśne herbatki, domowe ciasto drożdżowe, a popołudniu ognisko (z lokalnymi leśnymi smakołykami) i dla chętnych trening slow joggingu i/lub nordic walking. Miejsce jest na prawdę miłe. Czuć, że organizatorzy aktywności uwielbiają pracę z ludźmi i kochają to co robią. Tego się nie da oszukać. Polecam sprawdzić samemu!

ognisko w lesie