Sezon na cukinię w pełni! Przerabiam ją na tysiące sposobów, bo według mnie to jedno ze smaczniejszych letnich warzyw jakie są u nas dostępne. Cukinia jest niskokaloryczna, bardzo delikatna w smaku, nadaje się do gotowania, zapiekania, jedzenia na surowo, a nawet można ją dodać do ciasta. Kiedy nie mam pomysłu co ugotować – żartuję, zawsze mam pomysł! – ale jeśli odrobinę mi się nie chce (zdarza się nawet mi!), to faszeruję czymś łódeczki z cukinii i zapiekam. Danie ekspresowe, smaczne i pożywne. Dziś jedna z z tych moich wariacji – w wersji wege, bez glutenu (to modne) z farszem z soczewicy i sera feta posypana kolorową papryką.

Składniki na 4 porcje:
4 średnie lub 2 większe cukinie
200g zielonej soczewicy (podobno jest to brązowa soczewica, ale ja zawsze mówię na nią zielona)
200g półtłustego sera feta (ja dałam pół na pół sera feta light i z ziołami)
1 cebulka dymka razem z zieloną częścią
1 łyżeczka oliwy
sól, pieprz do smaku
150g kolorowej papryki (u mnie czerwona, zielona i żółta po 50g)

Cukinię umyć, ściąć skórkę, przekroić wzdłuż na pół i wydrążyć gniazda nasienne tworząc łódeczki gotowe do faszerowania.

Soczewicę namoczyć w wodzie (wystarczy przez godzinę), następnie doprowadzić do wrzenia i gotować około 30 minut, odcedzić i przełożyć do miski. Jeśli nie przepadacie za zieloną soczewicą, bądź też nie macie czasu na namaczanie, zamieńcie ją na czerwoną, która bardzo szybko się gotuje. Też wyjdzie pysznie. Dymkę drobno posiekać i zeszklić na łyżeczce oliwy, następnie dodać do niej pokruszony ser feta – można wybrać wersję klasyczną sera, albo ser z ziołami, wtedy aromat i smak będą bogatsze.

Poczekać aż ser trochę rozpuści (mieszając), ale nie trzymać go na ogniu zbyt długo. Do ciepłej jeszcze soczewicy dodać lekko roztopiony ser feta z cebulką, wymieszać dokładnie i jeśli potrzeba doprawić solą i pieprzem (należy spróbować farsz, ser feta jest dość słony). Paprykę pokroić w dosyć drobną kostkę.

Naczynie żaroodporne posmarować cienko oliwą za pomocą silikonowego pędzelka. Ułożyć na dnie naczynia przygotowane wcześniej łódeczki z cukinii i do ich środka włożyć farsz, a wierzch zapiekanek posypać kolorowymi kosteczkami z papryki. Zapiekać w piekarniku nagrzanym do 200°C (180°C z termoobiegiem) około 30 minut.

1 porcja to ok. 300 kcal, węglowodany: 60g, białko: 21g, tłuszcz: 11g
Informacja dla diabetyków: w porcji – 6WW i 1,8WBT

SMACZNEGO!